.

29 iun. 2012

Căpșunarul și Big Brother

Interviu cu Beni de la Kamikaze despre Big Brother și alți mari frați de genul ăsta

Sunt prieten cu Beni Goace de la revista Kamikaze așa că-mi permit să-i cer interviuri moca. Cum el scrie la un blog din ăsta cu chestiuni, cu Google, cu cloud computing, cu etc, l-am rugat frumos să explice mie și cititorilor mei cum stă treaba cu interceptatu la netu' ăsta, adică să ne mai deșteptăm și noi ăștia care trăim doar din căpșunărit. I-am promis că atunci când o să câștig bani cu reclamele de pe blog o să-i dau și lui partea, dar până atunci să ne învețe așa, moca...

- Beni, ia zi tu, că văd că te mai pricepi, cum e cu Big Brother ăsta?
- Păi, eu zic că mare lucru nu e nou. Providerii de telefonie/internet/date monitorizau/înregistrau și până acum anumite informații, pe care le păstrau pentru un anumit interval de timp la ei. În baza unui mandat, ei le puteau pune la dispoziția organelor în drept. Vorbim aici de providerii principali gen RDS, UPC, VDF, Orange, Cosmote etc
Din cîte ştiu, încă de prin anii ’90, operatorii de telefonie mobilă aveau/au amenajată o cameră specială în centrală unde aveau acces numai reprezentanţii serviciilor de informaţii. La un moment dat s-a schimbat legea comunicaţiilor şi toţi erau obligaţi la chestia asta.

- Aha, atunci să înțeleg că funcționa și până acum fratele cel mare, doar că noi habar nu aveam?!
- Da, funcționa, doar că poate nu era atît de mare. Şi, într-adevăr, unii dintre noi nu aveaţi habar :))

- Bun, acum avem cu toții! Păi și atunci de unde atâta disperare în jur? Văd la voi pe blog chestiuni mult mai grave decât Big Brother ăsta!
- Ce ți se pare atât de grav pe Cloudini.ro?

- Păi, de exemplu, văd asta cu soția care-ți poate gestiona contul de Gmail! Sau ăla cu Google Maps Traffic Live care știe pe unde ești toată ziua!
- Păi este o mare diferență între astea şi Big Brother-ul care te macină pe tine. Sau chiar mai multe.
În primul rând, la Gmail, Delegarea Accesului de care ai citit acolo se face în mod voluntar, cu știința şi din iniţiativa utilizatorului. De regulă se foloseşte în firme, cînd unul dintre colegi intră în concediu şi cineva trebuie să-i ţină locul şi pe mail. În schimb, Big Brother nu-ți cere aprobare:)
Pe de altă parte, Big Brother ăsta europeanu’ nu-ți vede ar trebui să nu-ţi vadă conținutul mesajelor/SMS-urilor/conversațiilor telefonice*, ci doar anumite date despre mesaj, gen adresa expeditorului, data, ora, destinatarul, IP-uri aferente etc. Pe când, dacă delegi cuiva accesul la cont, acesta se va ocupa de INBOX-ul tău ca și cum ar fi al lui. Adică, citit/şters mesaje, trimis, răspuns etc.

*Încerc să nu mă refer aici şi la abuzurile care se pot face. Gen „Băi, ia interceptaţi-l voi pe Brădişteanu preventiv, să vedem ce aranjează cu avocaţii ăia! Şi o veni el şi mandatul ăla de la judecător mai încolo!”

- Aha, am înțeles. De exemplu, dacă-mi trimite amanta un mesaj, nevasta poate răspunde în locul meu, nu-i așa?
- Daca amanta trimite un mesaj și tu ai delegat-o pe soție să-ți gestioneze contul de Gmail, atunci tot soția trebuie să raspundă amantei:)

- Și cu Google Maps Traffic Live ăla cum e? Ăla mi se pare periculos rău de tot!
- Într-adevar, dacă lași sau uiți My Location Enabled, probabil că poți fi urmărit. Într-un fel… tehnic vorbind. Dar asta nu înseamnă că cineva de la Google se uită în mod special să vadă fix pe unde umbli tu cu smartphone-ul conectat la net (căci şi asta e o condiţie, conexiunea la net), ci doar că locația ta este identificată undeva în sistem și apoi raportată și la Traffic Live. Asta ca sa îi ajuți și pe restul participanților la trafic să obțină unele informații despre ambuteiaje and stuff.

- Pe vremuri te urmăreau bandiții pe Mirc ca să-ți vadă IP-ul! Am vrut să mergem după unul să-l batem că ne-a înjurat și am văzut că vorbea de pe IP-ul unei săli internet de la Dacia. I-am zis: "Băh, tu ești la Dacia, vezi că venim și te spargem!" și s-a deconectat ăla:) Eram cu Cezar care are Runaway.ro, cu Sorin Piticu'... nu-i știi tu..
- Nu-i știu:) Eu ştiu un Sorin Pelticu’. Şi pe Piticu21. Dar așa e, dacă ai Google Latitude activat, prietenii cărora le-ai dat Share pot vedea pe unde umbli, iar dacă ai un "prieten" spărgător de locuinţe şi tu nu eşti acasă, atunci te-ai scos... adio telefonul fix din hol şi dublucasetofonul din sufragerie :P Bine, în acelaşi fel poți uita direct ușa descuiată la casă. Sau fereastra deschisă. Ideea - şi pe net ca şi în realitate -, e că dacă nu vrei să fi urmărit atunci nu uiți nimic deschis/logat, dacă mă înţelegi pe undeva :) Ţine minte trei cuvinte: „Sign out!”

- Aha, dar ăștia la Traffic Live pot vedea și dacă eu merg cu 80 la oră pe unde se merge cu 50 și să mă trezesc cu amendă acasă?
- Păi, dacă se folosesc de GPS-ul din telefonul tău, tu ce părere ai? Doar că, din fericire, Google nu colaborează cu Ministerul de Interne sau cu alte instituții serioase de prin Românica.

- Momentan nu colaborează... Deci, e așa cum am crezut! Big Brother e un desen animat pe lângă alte chestiuni existente deja!
- Să zicem, un fel de scurt metraj :)

Cam atât am discutat momentan. Mai multe găsiți la el pe blog, pe Cloudini.ro. Cea mai tare chestie e aia cu nemții care au și ei Gmail în sfârșit! Nu știați că nemții n-au avut Gmail până acum? N-au avut nene, de când s-a lansat Gmail nemții n-au avut. Știți de ce nu au avut? Eeeeeh, ia mai aflați și voi...
Căpșunarul și Beni - orice asemănare cu persoane reale este pur întâmplătoare!
P.S.: Mi-a promis Beni că, dacă reușesc să-l păcălesc, ne mai spune și altădată din astea!



0 comments:

Trimiteți un comentariu

puteti si sa injurati daca nu va suparati!