.

17 dec. 2011

Capsunarul si profesionistii

Odata cu modificarea NCC-ului ne-am dus dreacu'
Asa cum bine stiti, prin modificarea Noului Cod Civil, Romania s-a umplut de profesionisti. Din pacate, NCC-ul nostru, nu s-a lasat impresionat de DEX-ul pe care-l cunoaste toata lumea si nu a luat de bune explicatiile pe care asta le ofera pentru a defini profesionistul. NCC-ul a preferat sa inventeze el o noua definitie, mai "civila" asa, Noul Cod Civil ii defineste profesionisti pe toti aia care exploateaza o intreprindere si baga-n oala toate categoriile de comercianti, intreprinzatori etc si pe orice persoana autorizata sa desfasoare activitati economice sau profesionale. Si avocatii, practicienii in insolventa, evaluatorii, executorii etc. vor intra in sfera notiunii de profesionist, cu toate ca astia chiar erau, dar le zicea "liberali" pe vechi (la noi, pentru ca la altii sunt denumiti profesionisti de cand se stiu).
Eh, mai draga NCC-ule, nu-i chiar asa. Mai sunt fraieri din astia ca mine care tin la vechea definitie a profesionistului. Pe vremuri profesionistul (sau "profesorul") era ala la care te duceai si te repara ori pe tine, ori iti repara magnetofonul, ori masina, ori bicicleta, ori iti punea faianta in baie, ori iti medita copilu' ca sa ia numai 10 (si nu vorbim de educatie fizica si sport unde luam eu). Dar le repara frate, nu le repara si se stricau in 2 zile. Ca sa intelegi, mai draga NCC-ule, eu nu as fi putut fi niciodata un profesionist al scrisului, de exemplu. Pe vechi! Pe nou sunt profesionist, dar cum am foarte mult bun simt n-o sa-mi schimb niciodata numele blogului in Razbunarea Capsunarului Profesionist. Adica sa nu ma intelegi gresit, multa lume imi da like pe Facebook, zice ca ce frumos am scris, dar cam asta e! Adica nu e ca scriu si ma lauda cativa oameni acolo si gata, sunt profesionist! Eh nu!
Din pacate nu sunt toti ca mine fratilor. Deja, in baza noului status oferit prin modificarea NCC-ului, toate baragladinele au inceput sa se creada profesionisti (in sensul vechi al cuvantului). Legal n-am ce sa le fac, dar moral pot sa-i scuip in ochi! Si nu cred ca are rost sa dau nume pentru ca stiti si voi despre ce e vorba. Te duci la medic ca te doare si pe tine-n... cot si ce gasesti la spitalul privat care-si face reclama peste tot? Gasesti niste maneliste la "front office" carora le lipseste doar guma de mestecat, si niste medici care-ti spun ca nu ai aia, aia si cu aialalta. Asa, si? Stiu si eu ca nu am aia, aia si cu aialalta, dar ce am? "Domnule, la mine nu aveti nimic, doar v-am facut si teste!", iti rezuma profesionistul si te invita la "front office" sa achiti cateva sute de lei. Evident ca dupa aia te suna toata lumea si te intreaba ce ai rezolvat, ce ai si daca mai traiesti! Pentru ca prietenii tai stiu ca nu ai nici-o sansa sa rezolvi ceva, dar politetea e inca importanta. Le spui ca nu ai rezolvat nimic si ei te intreaba "Dar unde ai fost?". "Pai am fost la privat, la profesionist!". "Da, dar unde? La care medic?". Pai bah fratilor, eu inteleg ca daca ala e profesionist cu acte inseamna ca pot sa ma duc la el linistit, asa cum faceam pe vremuri! Pentru ca pe vremuri, repet, daca mergeai la un profesionist ala iti spunea ce ai, nu ce n-ai! Ca ce n-am stiu si eu, bah!
Evident ca lista poate continua cu tot felul de "profesionisti" din astia. Stiti si voi cum functioneaza. In ziua de azi profesionistul este platit ca sa-ti spuna ce nu ai. S-a stricat masina? Ok! "Deci nu e de la bujii, nu e de la alternator, nu e de la senzor... 500 de lei si nu stiu, s-ar putea sa fie de la motorina! Ati bagat motorina naspa?" Evident ca tu nu ai bagat motorina naspa decat o singura data, dar mai demult. Achiti 500 de lei si pleci cu masina la fel de razna cum ai venit. Primesti si un sfat gratuit de genul: "Mergeti la un service unde au testerul ala HKM5000-321 ca sa va masoare diametrul volanului, ca poate e de la aia! Va dau eu numarul daca vreti!". Si asta pentru ca el e profesionist si nu se baga pe probleme pe care nu le poate rezolva...
Cam asta e! In incheiere va mai povestesc o faza care mi s-a intamplat p'afara de data asta. Amenajam un punct de lucru si aveam nevoie de un profesionist (in sensul vechi). Am cautat pe net si am gasit un anunt interesant. A venit un tip in salopeta, un pic murdar de vopsea si s-a uitat, a masurat, si-a notat si la sfarsit ne-a zis pretul. Super pret, super serviciu! La sfarsit omul ne-a multumit! Pai de ce sa ne multumiti dumneavoastra? Va multumim noi pentru serviciu si pentru pretul facut! Omu' ne-a explicat ca marea majoritate a posibililor clienti ii dadeau flit tocmai pentru ca mergea in salopeta la intalniri. Pentru ca omul era un profesionist si treaba lui era sa acopere cu ciment, sa dea cu var si alte chestii d'astea si nu concepea ca trebuie sa se imbrace la costum si sa-si ia Mercedes ca sa discute cu cineva despre zugravit pereti! L-am intrebat atunci ce stie unul imbracat la costum si cu Mercedes despre zugravit? Mi-a raspuns ca nu stie nimic, dar pare mult mai profesionist decat el... 
P.S.: Textul asta nu e scris de un profesionist si este dedicat exclusiv Noului Cod Civil. Eu stiu, bah Codule, ca ai vrut sa faci un lucru bun, dar n-ai bah cu cine, n-ai cum...

0 comments:

Trimiteți un comentariu

puteti si sa injurati daca nu va suparati!